2015. jan 08.

Eric Church - The Outsiders

írta: Redneck Zone
Eric Church - The Outsiders

Eric Church negyedik, The Outsiders című stúdióalbuma a Billboard nagylemez eladási listán a 10. helyen végzett 2014-ben, ami még az USA-ban is szép teljesítmény egy „country” cimkét viselő előadótól. Nem véletlen azonban, hogy ilyen széles tömegeket sikerült megszólítania, hiszen az album jóval túlmutat a countryzene világán. Church mottója: „I think genres are dead”, ami nagyjából annyit tesz, hogy a könnyűzenei skatulyák nem léteznek többé.

91kg0hwjhql-sl1500-1391803769.jpg

Az elmúlt évben rongyosra hallgattam ezt a lemezt, így külön örömömre szolgált, hogy Church neve néhány hazai könnyűzenei fórumon is felbukkant az utóbbi hetekben. Ezért úgy érzem, mind a korong, mind az előadó megérdemel egy bővebb magyar nyelvű posztot, még így utólag is.

A The Outsiders című album közel egy évvel ezelőtt, 2014. februárjában jelent meg, az EMI Nashville gondozásában.

Church már az előző, Chief című lemezén le-letért a hagyományos country hangzásvilág diktálta útról és egyre messzebbre merészkedett a rockzene világában. Az Észak-Karolinában született zenész-dalszerző sosem törekedett konformitásra, különösebb külsőségek és felhajtás nélkül, de következetesen hozza a lázadót, vagy ahogy ő fogalmaz, "a kívülállót". Hisz a kísérletezésben, ez megújulásának forrása, újabb és újabb arcát mutatva meg sokoldalú tehetségének.

music-eric_60.jpg

Az album címadó dala, mely még az LP előtt megjelent kislemezként, egyből jelezte, hogy hagyományos country zenére ne nagyon számítsunk az új albumon. Ezt a vonalat követi az egyik személyes kedvencem, a That’s Damned Rock & Roll című dal, melyet Church Lzzy Hale-el, a Halestorm nevű hard-rock banda frontemberével közösen énekelt fel és melynek szövege fontos üzenetet hordoz a rock’n’roll lényegéről.

A pszichedellikus rock hangzásvilágát idézi az A Man Who Was Gonna Die Young, a Devil, Devil és a The Joint című dal, míg a Roller Coaster Ride elektronikus effektekkel dobja fel a country jellegű dallamvilágot. Szintén erősen kísérletező a Cold One című szám, mely az egyre kuszábbá váló dallamon és ritmus váltásokon keresztül érzékelteti a szerelmi csalódás és az alkohol miatti totális szétcsúszást, nem is akárhogy!

A Give Me Back My Hometown és a Talladega című nóták a lágyabb dallamvilágot hozzák, slágerlistára íródtak, mondhatni country, de azért itt sem a bendzsó és a mandolin fog dominálni. Az album legtradicionálisabb darabja talán ez utóbbi dal, illetve az erotikus töltetű Like A Wrecking Ball – és itt most ne tessék semmiféle Miley Cyrus feldolgozásra gondolni.

Meg kell említeni az lemez kapcsán a San Destino Rising videó-trilógiát, ami az A Man Who Was Gonna Die Young és a Give Me Back My Hometown dalokhoz készült videóval együtt komplett kisfilmet alkot. A történet meglehetősen misztikus, ugyanakkor hűen érzékelteti Church szürreális képi világát. Videóira ugyanis egyáltalán nem jellemző a modern countryzenei klipek „alappillére”, a "dögös pipik + tökös terepjárók" kombó. Az ő klipjei képileg is beszédesek, szürreálisba hajlók, már-már elgondolkodtatóak.

Church ezzel a lemezzel biztosan elveszített néhány „good ol’ boy” beállítottságú rajongót, akik olyan dalok kapcsán szerették meg a zenéjét, mint a Love Your Love The Most (2009). A mérleg másik oldalán viszont egy olyan új rajongótábor áll, akiknek korábban vajmi kevés köze lehetett a country zenéhez kötődő előadókhoz.

Összességében egy komplex és üdítően változatos albumról van szó.  A dalok – ígéretéhez híven – valóban nem ragadnak le egy adott műfaj keretein belül. Ez lehet a kulcsa annak, hogy sikerült megfejelnie az előző, Chief című album nem csekély sikerét. Egészen biztos, hogy a korongot még évek múlva is szívesen előveszem majd.

Eric Church neve egyébként a nyugat európai közönség számára már nem ismeretlen. Rajongói népes táborát jelzi, hogy 2014 elején lemezbemutató turnén járt az öreg kontinensen.

 

Tetszett a poszt? Megtalálsz a Facebookon is, kattints ide!

Szólj hozzá

zene ajánló lemez