2015. feb 20.

Gigászok az arénában, "WOW" faktor a lelátókon

írta: Redneck Zone
Gigászok az arénában, "WOW" faktor a lelátókon

Mostanában nincs olyan hétvége a tengerentúlon, amikor valamelyik patinás futballstadion féltve gondozott gyepe át ne alakulna hepehupás salakpályává. A levegőben két méter átmérőjű gumikkal és 1500 lóerős motorral felszerelt öt tonnás szörnyek repkednek. Zajlik a Monster Jam főszezonja, a megashow átdübörög Amerikán.

picture_1_600.jpgfotó: www.feldmotorsportsonline.com

 A gépek: 

Egy átlagos Monster Truck 3,7 méter magas és ugyanilyen széles. Súlya nagyjából 4,5 tonna, de akadnak ennél nehezebb gépek is. Kinézetre hagyományosan a platós kisteherautókra emlékeztetnek, de a valóságban már régen nem egy mezőgazdasági munkagép alvázára szerelt pick-up truck karosszériákról van szó. A felépítmény minden részletében egyedileg tervezett és kivitelezett darab. A váz csőszerkezetes, a kaszni számítógéppel tervezett. Ezt először polisztirol habból, gipszből és fából megformázzák, majd kézi faragással tökéletesítik. Ezután könnyített, üvegszálas anyagból kiöntik. Erre kerül rá az aprólékos, a maga nemében művészi festés, amivel a gépek valódi egyéniséget kapnak. Egy-egy kocsi festése átlagosan 40 munkaórát igényel és mivel a show-k során a karosszéria annak rendje és módja szerint törik, a designer-ek a főszezonban nagyon nem unatkoznak.

A kocsikban csak egy darab ülés van, ez középen helyezkedik el. Ennek egyrészt a megfelelő súlyelosztásban van szerepe, másrészt a pilóta ebből a pozícióból látja be a legjobban a pályát. Az ülés is egyedileg készül, a versenyző testi adottságainak figyelembevételével. A sofőrök kötelezően tűzálló overallt, bukósisakot, fej- és nyakmerevítőt, valamint  ötpontos biztonsági övet használnak.

michael_huang_2_lexington_ky_kicsi.jpgfotó: Michael Huang, Lexington, KY, 2015. január 24.

Az 1500 lóerőre limitált, közel 9500 köbcentis motor a pilótaülés mögött helyezkedik el. A csapatok egyedi építésű, kompresszoros, metanol befecskendezéses motorokkal dolgoznak, melyek egy-egy menet alkalmával nagyjából 10 liter metanolt égetnek el.

Az óriás gumiabroncsoknak standard 1,7 méteres átmérőjük van és 1,1 méter szélesek. A jármű össztömegének csökkentése érdekében a gumik felszínéről a barázdákat "leborotválják". E nélkül egy abroncs súlya 400 kg körül mozogna, ami jelentős többletteljesítményt kívánna a motortól. A gumikban ugyanakkor a személygépkocsik 2 Bar-os nyomásával szemben mindössze 0,5-0,7 Bar nyomás van, így az ugrások utáni földet érés pillanatában  lényegében teljesen szétlapulnak.  Egy csapat átlagosan 8 abroncsot használ el évente. Minden kerékhez 2 darab extra hosszú, 70 cm feletti lengéscsillapító tartozik, melyek olaj és nitrogéngáz keverékével működnek. Ezeken kívül rövidebb lengéscsillapítók is segítik a munkát. A Monster Truck összkerék meghajtású és mind az első, mind a hátsó kerekek kormányozhatók.

fred_blood_5_anahaim_ca_kics.jpgfotó: Fred Blood, Anaheim, CA, 2015. február 7.

A váltók transbrake-el felszerelt, módosított vagy egyedi építésű automata váltók.

A kocsikon 3 biztonsági kapcsoló található: egy távvezérléses, egy a pilótafülkében, egy pedig a kocsi hátsó részébe építve, hogy bukás esetén a teljes elektronika automatikusan lekapcsoljon. A robbanásveszély miatt a mozgó alkatrészeket védőlemezek fedik, a nagy nyomásnak kitett alkatrészeket pedig hevederekkel is rögzítik.

A Monster Truck-ok nem kifejezetten lomha gépek, végsebességük 130 km/óra körül van. Fedett arénákban persze nem gyorsulnak fel ennyire, ott az 50 km/óra körüli sebesség az elfogadott. A leghosszabb, ilyen géppel végrehajtott ugrás 72 méter, ezt 140 km/órás sebességről indítva hajtották végre. Ez jelenleg a világrekord, amelyet Joe Sylvester, a Bad Habit pilótája állított fel 2013-ban Pennsylvania-ban, a Cornfield 500-on:

Minden Monster Truck fantázianevet kap, amit a desing-ban is igyekeznek megjeleníteni, pl. Grave Digger, El Toro Loco, Devastator, Northern Nigtmare, stb.

 A show: 

A verseny egy előre megtervezett akadálypályán történik, ami versenyenként más és más lehet. Az akadályok ugrató rámpákból, bójákból, homokbuckákból és autó-, lakókocsi-, sőt akár repülőgép roncsokból állnak. A show-nak 2 fő része van, a racing és a freestyle.

A racing páros versenyt jelent. Ilyenkor egyszerre 2 gép áll rajthoz és az jut tovább, amelyik gyorsabban teljesíti az adott pályát. A másik versenyző kiesik. A megmérettetés addig tart, amíg végül csak a győztes marad.

kenny_lau_1_houston_tx_kicsi.jpgfotó: Kenny Lau, Houston, TX, 2015. január 31.

A nagy közönség kedvenc a freestyle, amikor a pilótának 60+30 másodperc áll a rendelkezésére, hogy olyan "piruettet" mutasson be a pályán, amitől a nagyérdemű önkívületi állapotban üvölt a gyönyörűségtől a lelátókon. A bírák az olyan kunsztokat pontozzák, mint például a "kűr" során megütött akadályok száma, a látványos, váratlan és lehetetlennek tűnő flikk-flakkok (ez a "wow" faktor), az egy helyben pörgés, kétkerekezés, teljes átfordulás a levegőben, ill. olyan mutatványok, amelyek végrehajtásához egyidejűleg több pályaelemet is felhasznál a versenyző. Pontlevonás jár viszont azért, ha a kocsi a talajon fordul át a tetején, ha tolat a pilóta vagy ha a  versenyidő lejárta előtt fejezi be a produkciót.

susan_woolley_5_san_diego_ca_kicsi.jpgfotó: Susan Woolley, San Diego, CA, 2015. január 24..

Végül jöjjenek az idei képek a Jam-ről, klikk a galériára!

Idén nyáron Európába is ellátogat a show. Ha június 6-án éppen Valenciába, 13-án Madridba vagy 20-án Barcelonába vezet a jósors, ne hagyd ki!

 

Tetszett a poszt? Tarts velem a Facebookon is kattints ide !

Szólj hozzá

autó autó&motor